Аменготеп IV

Статуя Ехнатона з храму Атона у м. Карнаку

Аменготе́п IV Неферхеперу́ра-Вае́нра [Аменхотеп IV; давньоєгип. Imn-ḥtp Neferkheperure-waenre; змінив ім’я на Ехнатон (Akhenaton) — корисний для Атона; ?— бл. 1336 до н. е.] — десятий фараон 18-ї династії Стародавнього Єгипту.

Життєпис і діяльність

Роки життя та правління точно невідомі. Правив, найімовірніше, 1353–1336 до н. е. Відомий також як Аменофіс ІV (грец. Ἀμένωφις). Син Аменготепа ІІІ та цариці Тії. Можливо, певний час був співправителем батька.

Успадкував могутню квітучу державу. Продовжив активне впровадження солярного культу, який виник ще за Аменготепа III. У м. Карнаку було зведено храм для бога Атона.

На п’ятому році правління Аменготеп IV заснував нову резиденцію — м. Ахетатон (тепер Амарна) у Середньому Єгипті. Від сучасної назви міста походить назва доби правління фараона — амарнський період (відповідно, тогочасне мистецтво назване амарнським).

Змінив власне ім’я на Ехнатон. Царське подружжя, яке молилося безпосередньо Атону, вважали єдиним посередником між сонячним богом та людством. Решта людей молилися царському подружжю, погруддя царя та його дружини розміщалися в домашніх святилищах. Храми Атона було споруджено в містах Геліополі та Мемфісі (на відміну від попередніх споруд не мали затінених приміщень, ритуали здійснювали просто неба, під сонячним світлом), а його культ дійшов до низки храмів Нубії.

Згодом Аменготеп IV розпочав переслідування релігійних культів інших богів, насамперед Амона: їхні імена стирали, а храми зачиняли. Насадження нових релігійних вірувань і практик здійснювалося за допомогою армії, що викликало невдоволення в країні, особливо серед жрецтва. Крім того, у цей час Єгипет вступив у конфронтацію з гіттітами, які розгромили державу Мітанні.

Після смерті Аменготепа IV й короткого правління його наступників Сменхкара, Нефертіті (можливо) і Тутанхамона відбулося відновлення старої релігійної системи. Двір полишив нову столицю, пам’ять про Аменготепа IV почали переслідувати.

Значення

Релігійну реформу Аменготепа IV деколи розцінюють як першу в світовій історії спробу запровадити монотеїстичну релігію (див. Монотеїзм).

Додатково

Запис титулатури бога Атона в картушах (як імена царів) мав символізувати, що самий Атон править Єгиптом. Змінилась іконографія бога: попередній образ людини з головою сокола заступили зображення бога як диску із руками-променями, часто разом з Аменготепом IV та його дружиною Нефертіті.

Література

  1. Wenig S. Amenophis IV // Lexikon der Agyptologie : in 7 bd. / Hrsg. von W. Helk, W. Westerdorf. Wiesbaden, 1975. Bd. 1.
  2. Gabolde M. D'Akhenaton à Toutânkhamon. Paris : Institut d'archéologie et d'histoire de l'Antiquité, 2000. 310 рр.
  3. Dijk J. van. The Amarna Period and the Later New Kingdom (c. 1352–1069 BC) // The Oxford History of Ancient Egypt / Ed. by I. Shaw. Oxford : Oxford University Press, 2003. Р. 272–313.
  4. Hornung E. Echnaton: Die Religion des Lichts. Düsseldorf : Patmos-Verlag der Schwabenverlag AG, 2005. 160 S.
  5. Schlögl H. A. Echnaton — Tutanchamun: Daten, Fakten, Literatur. Wiesbaden : Harrassowitz, O., 2013. 137 S.
  6. Dodson A. Monarchs of the Nile. Cairo; New York : The American University in Cairo Press, 2016. 248 рр.

Автор ВУЕ

О. О. Романова


Покликання на цю статтю: Романова О. О. Аменготеп IV // Велика українська енциклопедія. URL: https://vue.gov.ua/Аменготеп IV (дата звернення: 24.01.2022).


Статус гасла: Оприлюднено
Оприлюднено:
24.07.2020

Поширити

Увага! Опитування на честь 30-ліття незалежності